1 1 1 1 1 میانگین امتیاز 5.00
23 ایده خلاقانه جذب سرمایه استارتاپ ها -1
23 ایده خلاقانه جذب سرمایه برای استارتاپ ها - قسمت اول

ایده‌ها و طرح‌های کسب‌وکار، منجر به جذب سرمایه نمی‌شوند. سرمایه‌گذاران به دنبال استارتاپ هایی هستند که تناسب بین محصول و بازار آن‌ها اثبات‌شده باشد و توانایی مؤسس آن‌ها در اداره و رشد کسب‌وکار مشهود باشد. ولی چالش بزرگ‌تر، استفاده از این سرمایه برای توسعه اپلیکیشن یا وب‌سایت است. در اینجا داده‌هایی را مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهند کارآفرینان طی سال گذشته چگونه سرمایه استارتاپ های خود را تأمین کرده‌اند. این داده‌ها از انجمن ملی سرمایه مخاطره‌آمیزگرفته‌شده‌اند. ولی همه افراد در مراحل اولیه به چنین منابع بزرگی دسترسی ندارند.

می‌دانستید که منبع سرمایه اولیه شما ممکن است همین‌الان گوشه خانه شما باشد؟ این سرمایه را می‌توان از راه‌های مختلفی تأمین کرد، مانند دوستان، اعضای خانواده، و کارت اعتباری.در این مقاله، 23 ایده هوشمندانه را به شما معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید ایده کسب‌وکارتان را به مرحله عمل برسانید

1ـ حواستان به کمپین برندهای بزرگ باشد
شرکت Huggies در سال 2012 کمپینی با عنوان MomInspired برگزار کرد. در این کمپین از تمامی «مادران کارآفرین» که ساکن امریکا و حداقل 21 ساله بودند و ایده‌ای اصیل، نوآورانه و پایدار برای تولید محصولی جدید برای ساده‌تر کردن امور بچه‌داری در ذهن داشتند، خواسته شد تا تقاضانامه خود را ارسال کنند. جایزه شرکت در این فراخوان 15.000 دلار بود و هم‌زمان این مادران می‌توانستند از توصیه‌های کارشناسان استفاده کرده و رؤیای خود را به واقعیت تبدیل نمایند.
شرکت پپسی کمپینی را با عنوان PepsiCo10 program برگزار کرد که طی آن از استارتاپ ها دعوت شد تا ایده کسب‌وکارشان را ارایه دهند. پپسی پروپوزال‌ها را بر اساس توانایی متقاضی برای مشارکت با برندهای پپسی و نیز بر اساس قابلیت تبلیغاتی بررسی کرد. به برندگان هزینه سفر به نیویورک سیتی و ملاقات با تیم بازاریابی پپسی و شبکه‌سازی با افراد بانفوذ در عرصه دیجیتال پرداخت شد.
و در آخر، به کمپین #UberPitch اشاره می‌کنیم که توسط شرکت اوبر برگزار شد و طی آن استارتاپ ها  این فرصت را پیدا کردند تا ایده‌های نوآورانه خود را برای سرمایه‌گذاران خطرپذیر توضیح دهند و در کنار این سرمایه‌گذاران، گشت‌وگذاری در خودروهای اوبر داشته باشند. اوبر این کمپین را به همراه Google Ventures برگزار کرد.

2ـ در مسابقات ویژه استارتاپ ها  برنده شوید
جنیفر ریچ از شرکت The Mommy MD Guides ویدیوی کوتاهی ساخت و در مسابقه فوق‌العاده Survival of the Smartest (بقای هوشمندترین‌ها) که توسط Office Depot برای کسب‌وکارهای کوچک برگزارشده بود، شرکت کرد و مبلغ قابل‌توجهی را برنده شد که از آن برای خرید ملزومات دفتر کارش استفاده کرد.

3ـ از صندوق‌های دانشگاهی استفاده کنید
ایده بسیاری از استارتاپ ها  در دوران دانشگاهی شکل می‌گیرد. بنابراین از همان دوران دانشجویی به دنبال جذب سرمایه باشید. دانشگاه واترلو صندوقی با عنوان Velocity Fund دارد که کمک‌هزینه‌هایی را در اختیار استارتاپ ها  قرار می‌دهد، بدون آنکه استارتاپ ها  نیازی به واگذاری سهام خود داشته باشند. این صندوق سالانه بیش از 400.000 دلار به استارتاپ های  محلی کمک می‌کند. دانشگاه استنفورد نیز به‌طور مستقیم روی شرکت‌های تأسیس‌شده توسط دانشجویان سرمایه‌گذاری می‌کند. همچنین این دانشگاه کمک‌هزینه‌ای معادل3/6 میلیون دلار به مرکز StartX (یک مرکز غیرانتفاعی شتاب‌دهنده استارتاپ ها  برای کارآفرینان تحت حمایت استنفورد) پرداخت می‌نماید.
برخی از دانشگاه‌ها ممکن است با بخش خصوصی و جامعه سرمایه‌گذاران همکاری کنند و برنامه‌های شتاب‌دهنده یا مراکز رشد اولیه را ایجاد نمایند. برنامه [email protected] Accelerator Program که متعلق به دانشگاه بریتیش کلمبیاست ازجمله این برنامه‌هاست.

4ـ از قبل با یکی از مشتریان مذاکره کنید
فروش محصولات قبل از معرفی به بازار روش بسیار مؤثری برای جذب سرمایه لازم جهت کسب‌وکار است، ولی این روش اغلب نادیده گرفته می‌شود. کافی است یکی از مشتریان اصلی یا یک کسب‌وکار بالقوه را پیدا کنید که ارزش ایده شما را درک کند و حاضر باشد از قبل مبلغی را به شما بدهد تا تولید محصول خود را کامل کنید. امتیاز زودهنگام (early licensing) و لیبل سفید (white labling) نیز زیرمجموعه این روش هستند.

5ـ هزینه خرید ملزومات اداری را تأمین کنید
به این روش سرمایه فروشنده (vendor financing) گفته می‌شود. جذب سرمایه برای خرید دارایی‌های ملموس بسیار ساده‌تر از دریافت وام شخصی یا پیش‌پرداخت است. اگر برای تأمین موجودی انبار خود به محصولات ملموسی نیاز دارید، بسیاری از توزیع‌کنندگان و تولیدکنندگان حاضرند بپذیرند که بعد از فروش محصولات، مبلغ آن را پرداخت کنید. شرایط معمولی پرداخت معمولاً 30 روزه است ولی با این روش می‌توانید آن را تا چند ماه یا حتی بیشتر به تعویق بیندازید که البته این بستگی به ارزش اعتباری شما و هزینه‌های جانبی دارد. با این روش می‌توانید سرمایه ارزشمندی را (به‌جای انبار کردن کالاها) آزاد کنید و از آن برای پرداخت حقوق کارمندان و سایر هزینه‌های بازاریابی بهره بگیرید. بسیاری از شرکت‌هایی که سرمایه تجهیزات را تأمین می‌کنند سرمایه تمام چیزهایی را که استارت‌آپ‌ها به آن نیاز دارند (از سرور و کامپیوتر تا تجهیزات، مبلمان و اثاثیه اداری) 100 درصد تأمین می‌کنند.

ادامه دارد..


منبع : http://ictstartups.ir

مطالب مرتبط