1 1 1 1 1 میانگین امتیاز 5.00
7 دلیل شکست 90 درصد استارتاپ‌ها-قسمت پایانی

چطور جزء 10 درصد موفق باشیم؟

در قسمت پایانی به چهار مورد از هفت دلایلی می‌پردازیم که منجر به شکست استارتاپ‌ها می‌شوند. با اجتناب از این خطاها، شانس موفقیت شما به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد. 
4. آگاهی از موقعیت وجود ندارد
در کارزار، آگاهی از موقعیت برای انجام یک مأموریت ضروری است. کارآفرینان و رهبران کسب‌وکار باید از محیط خود آگاه باشند تا بتوانند سورپرایزها، موانع رقابتی و نیروهای خارجی بر سر راهشان را کمتر کنند.
استارتاپ‌هایی که سرانجام شکست می‌خورند دارای مؤسسین و رهبرانی هستند که خیلی درگیر مسائل پیش پا افتاده می‌شوند. آنان زمان زیادی را به کار در بیزنس خود اختصاص می‌دهند و لذا زمانی برای تمرکز روی مسائل مهمی همچون رشد استراتژیک، مطالعۀ چشم‌انداز رقابتی و اطمینان از اینکه محصول یا خدمت آنها در برابر مخاطبینِ درست قرار دارد یا خیر، ندارند.

برای اینکه بخشی از آن 10 درصد باشید، از هر آنچه که درون و بیرون از کسب‌وکارتان رخ می‌دهد آگاه باشید. دشمنان خود را بشناسید، قلمرو خود را بشناسید و برای عبور از موانع غیرقابل اجتناب برنامه‌ریزی کنید.

5. جریان نقد خود را به درستی مدیریت نمی‌کنند
این مورد بسیار حائزاهمیت است. بدون پول نقد، هر کسب‌وکاری در معرض ریسک قرار می‌گیرد و منابع مالی لازم برای تحمل دوره‌های رکود را نخواهد داشت. هر کارآفرین یا رهبر تجاری مسئول مدیریتِ مناسب جریان‌های نقدی است. سهامداران، شرکا، کارمندان و مشتریان همگی به این امید سرمایه‌گذاری کرده‌اند که کسب‌وکار در شرایط ضعیف نقدینگی قرار نگیرد.

تمامی کارآفرینان به امور مالی گرایش ندارند و مشکلی نیز از این بابت وجود ندارد. کافی است یک معاون و یا مدیر ارشد مالی خوب بیابند که نه تنها بتواند جریان نقدی کسب‌وکار را مدیریت کند، بلکه بتواند بودجۀ لازم برای رشد را نیز تأمین نماید. انجام این کار مستلزم کنار گذاشتن وجوه نقد برای تحقیق و توسعه، آموزش و تمامی فعالیت‌هایی است که نیازمند پول هستند ولی ROI آنها تصاعدی است.

برای اینکه بخشی از آن 10 درصد باشید، چشم‌انداز مالی خود را از دست ندهید. اعداد پیشِ ‌رو و پشت سرتان را به‌خوبی بشناسید. بدانید که در کجا باید برای رشدتان سرمایه‌گذاری کنید و در کجا باید هزینه‌ها را کاهش دهید.


6. در تعریف مأموریت، ارزش‌ها و فرهنگ شکست می‌خورند
متأسفانه بسیاری از کارآفرینان از کنار این گام می‌گذرند و صرفاً بر روی رشد درآمد و فروش تمرکز می‌کنند. همانگونه که در بالا نیز اشاره شد، رشد موضوعی حیاتی است، ولی هر برند موفق یک مأموریت دقیق، یک هدف روشن، ارزش‌های اساسی و فرهنگی دارد که به خوبی تبیین شده است و بنیان‌گذاران و رهبران می‌دانند که چگونه تمامی این موارد را در امور کسب‌وکار بگنجانند.

من از اهمیت این مسائل آگاهم زیرا در تعریف به‌موقع آنها در کسب‌وکار خودم بازمانده‌ام. این موارد باید خون حیاتی کسب‌وکار شما و فلسفۀ وجودی آن باشند. در غیر این صورت، چه چیزی دارید که بخواهید به کمک آن پشتیبانی و باور کارمندان و مشتریانتان را به دست آورید؟ عملاً هیچ.

برای اینکه جزء آن ده درصد باشید، مأموریت، ارزش‌ها، اهداف و فرهنگ را به‌موقع تعریف کنید. سپس هر استراتژی، تصمیم و ارتباط را حول آنها متمرکز کنید. آنها را انجام دهید و برای هیچ‌کدام «چرا» نیاورید.


7. فاقد توانایی انطباق سریع هستند

کارآفرینان مدام با مشکلاتی روبرو می‌شوند که راه‌حل سریعی برای آنها ندارند و این صرفاً به این دلیل است که هنوز با موانع خاصی روبرو نشده‌اند. کارآفرینان موفق این توانمندی را دارند که سریعاً انطباق بیابند و تیمی را رهبری کنند که بتواند همان کار را انجام دهد. تغییر به خودی خود دردناک نیست ولی مقاومت در برابر تغییر دردآور است. آنها برای کمک به حل مشکلات و حرکت رو به جلو متکی به تیم هستند.

تغییر در هر کسب‌وکار غیرقابل اجتناب است. توسعۀ سبک رهبری انطباقی راه رسیدن به بزرگی است. کسانی که از تغییر می‌هراسند و نمی‌توانند اصلاحات لازم را در رویکرد، مدل تجاری و یا محصول خود ایجاد کنند دوامی نخواهند یافت.

برای اینکه بخشی از آن 10 درصد باشید، باید بدانید که تغییرات در حال رخ دادن هستند. آنها را با آغوش باز پذیرا باشید. اهداف آن را عنوان کنید و موافقت تیم‌تان را جلب کنید
.


چالش‌های بسیارِ دیگری در برابر استارتاپ‌ها وجود دارند که برخی از آنها عبارتند از شراکت‌های دشوار، ناهمراستایی در اولویت‌ها، پیشرفت تکنولوژی و ایجاد تیم اشتباه. با درک این هفت اشتباه و برنامه‌ریزی برای اجتناب از آنها، شانس موفقیت شما بسیار افزایش می‌یابد. حال پیگیر این موارد باشید!

منبع : skillema.ir

مطالب مرتبط