1 1 1 1 1 میانگین امتیاز 5.00
8 ایده کسب درآمد با موبایل -1

8 ایده کسب درآمد با موبایل - قسمت اول

- چند ساعت در روز با موبایل خودکار می کنید؟ و چند ساعت تلویزیون می بینید؟!
- چرا دیجی کالا فقط برای اپلیکیشن موبایلی خود در تلویزیون تبلیغ کرد؟
- چرا کافه بازار مدعی است که بیش از ۱۰ % پهنای باند ایران را در دست دارد؟
شدیداً به این جمله ایمان دارم که «موبایل مارکتینگ تنها راه موفقیت کسب وکارها در سال ۲۰۱۷ خواهد بود ».
آمار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نظام پایش شاخص های فناوری اطلاعات در 
سال 93 نشان می دهد که ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران بیش از 85 درصد است و شاید نیمی از این افراد از تلفن های هوشمند و متصل به اینترنت استفاده می کنند که رقم های قابل توجهی است.

اینکه موبایلهای هوشمند با چه سرعتی در حال نفوذ هستند نیازی به آمار ندارد! اما اینکه 
ما کجای این میدان قرار داریم نیاز به توجه ویژه ایی دارد.
علاوه بر بازاریابی مستقیم موبایلی نظیر اپلیکیشن های موبایل؛ وب سایت های موبایل فرندلی و... که در ادامه به اصول این روش ها اشاره خواهم کرد؛ شبکه های اجتماعی موبایلی نیز امروزه تبدیل به یک رسانه مستقل بی رقیب شد ه اند، تلگرام، اینستاگرام، لاین و... از پرطرفدارترین شبکه های موبایلی می باشند که در بستر اینترنت میتواند بر روی موبایل ها نصب و به ارسال و دریافت پیام برسد.

این رسانه ها به عنوان تحولی در بازاریابی آنلاین شناخته می شوند که موجب شده است 
بسیاری از شرکتها و کسب و کارها؛ گروه های موبایلی را بانام خود ایجاد نمایند و در آن به انتشار محتوا و مطالب خود بپردازند و به واسطه افزودن کاربران در این گروه ها می توانند زمینه سازی
محبوبیت برند خود را ایجاد نمایند.

درواقع بدون هیچ هزینه ای و با گذاشتن زمانی بدین منظور می توانند خدمات و سرویس های خود را به کاربران بشناسانند و برندینگ خود را تقویت نمایند.

به طورکلی شبکه های اجتماعی عملکرد قدرتمندی دارند زیرا که در کمترین زمان به انتشار محتوا میان کاربران بسیار خواهند پرداخت و این سرعت انتشار به عنوان مزیتی برای شبکه های اجتماعی شناخته می شود.


1- راز 80 % از برنامه های محبوب کافه بازار چیست؟

من هفته ها و ماه ها به صورت دقیق مارکت های موبایل را رصد کردم؛ رشد اپلیکیشن های جدید را در موضوعات متنوع بررسی کردم و در نهایت به یک راز برای اپلیکیشن های میلیونی رسیدم.

برنامه موبایلی آخرین خبر؛ آپارات؛ دیوار؛ برترین ها و... در کنار همه ظرفیت های بازاریابی که در اختیاردارند در یک نکته مشترک هستند و آن هم قابلیت به روزرسانی لحظه ای و آنلاین آنهاست. با این میزان میتوانیم نتیجه بگیریم که اگر قرار باشد یک اپلیکیشن موبایلی برای خود طراحی
و تولید کنیم اولین و مهم ترین اصل باید قابلیت اتصال به سرور و به روزرسانی برنامه موبایلی موردنظر باشد.

هرچند گهگاه برنامه هایی را در کافه بازار میبینیم که به صورت استاتیک چند میلیون تومان فروش داشته اند ولی تحلیل های دقیق و طولانی تر ثابت میکند که بعد از یک موج کوتاه این برنامه ها به دلیل عدم به روزرسانی رفته رفته از گوشی های موبایل حذف می شوند.


2- خانم ها پولسازترین گروه مخاطبان

یک جدول از برنامه های محبوب و پرفروش کافه بازار تهیه کنید! بعد از بررسی دقیق آمار نصب، شما هم مثل من شگفت زده خواهید شد!

آشپزی؛ آرایش و زیبایی؛ مد و پوشاک؛ ترفندها و... موضوعات همیشه داغ در برنامه های موبایلی اند و این نشان می دهد که پولسازترین گروه مخاطبان برای یک اپلیکیشن موبایلی خانم ها و دختران هستند.

پس اگر هنوز وارد حوزه خاصی نشده اید و یا به دنبال موضوعی با بیشترین حجم 
درخواست هستید خانمها را جدی بگیرید!

البته به همان میزان که درخواست و استقبال در این حوزه بالاست؛ اپلیکیشن و برنام ههای موبایلی بسیاری هم طراحی و عرضه شده است؛ پس صرف حضور در این زمینه ضامن موفقیت شما نیست و نباید به صورت تک بعدی وارد این بازار شوید. سعی کنید کمی خلاقیت داشته باشید و روی نیازهای کمتر دیده شده مخاطبان خود تمرکز کنید.
بزارید یک مثال بزنم:

برنامه موبایلی در کافه بازار هست با عنوان «عکس پرسنلی بانوان! » این برنامه فوق العاده ساده عکس شما را دریافت می کند و در یک فریم با پوشش پرسنلی قرار میدهد. تمام!
جالب است بدانید همین ایده به ظاهر مسخره تا این لحظه بیش از 10 میلیون تومان فروش داشته است!

3- صفرتا صد برگزاری کلاس آنلاین در تلگرام

بسیاری از مخاطبان توانستند به سادگی و با ارائه تخصص خود در بستر رایگان تلگرام بدون هیچ سرمایه ای به درآمد مناسبی برسند.

آیا فکر می کنید می توان در هفته دو کلاس آنلاین تحت تلگرام برگزار کرد و از هر شرکت کننده 10 هزار تومان هزینه دریافت کنید؟! می شود؟ نمی شود؟!

بله که می شود، یعنی قطعاً می شود. چند نفر از دوستان و مشتریان من به همین آسانی در حال برگزاری این کلاس های آنلاین هستند. آموزش مجازی آنلاین با کاهش هزینه, زمان و بدون نیاز به رفت وآمد یک پدیده محبوب در سال های اخیر است که همیشه ابزار اجرای آن پیچیده یا گران بود ولی امروز با استفاده از گرو هها در تلگرام این امکان به آسانی و بالاترین کیفیت قابل انجام است.

کلاس آنلاین! – رازهای گروه 
یکی از دوستان که در حوزه روانشناسی و آموزش کودک پروری فعالیت می کند یکی از روش های سودآوری مجموعه خود را در برگزاری کلاس های آنلاین پیش بینی کرده است؛ اما چگونه؟

اولاً فقط لازم نیست که به فکر برگزاری کلاس باشید بلکه باکمی خلاقیت سعی کنید سناریو مناسب با کسب و کار خود را پیش بینی کنید مثل همین کلاس؛ مشاوره آنلاین؛ ارائه خدمات برخط به مشتریان و...

در همه این موارد شرط لازم ارائه خدمات مناسب و داده های با ارزش است پس اول سعی کنید خود را جای مشتری بگذارید و ببینید آیا حاضر هستید برای این کلاس یا خدمات هزار تومان هزینه کنید یا نه. بعد باید با ترفندهایی نظیر بازاریابی ویروسی؛ کانال و... شروع به جمع آوری بانک اطلاعات مناسبی از مخاطبین خود کنید؛ و در نهایت باید داده های متنی؛ تصویری و صوتی خود را بسازید بعد یک کلاس آنلاین در یک روز و ساعت مناسب پیش بینی کنید،مثلاً : کلاس آنلاین آموزش درست کردن ژله تزریقی
پنجشنبه ساعت 17 تا 19 به همراه 1 ساعت زمان پرسش و پاسخ
هزینه شرکت در کلاس: فقط 9.900 تومان!

برای شروع کافی است یک گروه جدید بسازید و کسانی که به روش های پیش بینی شده هزینه را پرداخت کرده اند را وارد گروه کنید بعد در زمان بندی که برای کلاس پیش بینی کرده اید باید داده هایی که از قبل آماده شده اند را به صورت منسجم و گام به گام در گروه منتشر کنید تلاش کنید از همه ظرفیت های ویدیویی، صوتی و متنی استفاده کنید.

از یک دوست هم بخواهید که در حین 
زمان آموزش نظم گروه را مدیریت کند پس از پایان زمان کلاس به پرسش های کاربران پاسخ دهید و درنهایت در پایان روز گروه را ببندید و با پولی که کسب کرده اید کیف کنید!


4- چگونه قبل از تولید، کل تیراژ یک محصول را با موبایل بفروشیم؟

تصور کنید که صاحب یک کسب وکار هستید مثلا فروشگاه کیف و کفش؛ انتشارات کتاب یا مانتو و پوشاک زنانه؛ و فردا اولین تیراژ از محصول جدید شما عرضه خواهد شد و شما بتوانید همین امروز قبل از عرضه محصول کل تیراژ اول خود را بفروشید! فوق العاده است... نه؟

برای این راه باید از روش دسته بندی مخاطبان استفاده کنید. اجازه دهید با یک مثال معروف این مورد را بیشتر توضیح دهم. فرض کنید شما صاحب یک انتشارات کتاب درزمینه ی داستان و رمان هستید. به صورت عادی باید پس از چاپ یک کتاب جدید آن را در کتاب فروشی ها عرضه
کنید تا شاید پس از چندین ماه تیراژ اول کتاب فروخته شود. حال تصور کنید شما از ماه ها قبل یک اپلیکیشن رایگان با موضوع کتاب و کتاب خوانی، انتشار چکیده الکترونیکی کتب مشهور، اخبار فرهنگی، زندگی نامه نویسندگان محبوب، داستان و داستان نویسی و… طراحی و آن را در اختیار مشتریان و مخاطبان خود قرار دهید و در زمان کوتاهی برنامه موبایلی شما بین هزاران علاقه مند واقعی در زمینه کتابخوانی نفوذ خواهد کرد.

حالا اگر شما یک کتاب جدید چاپ کنید به راحتی 
می توانید از طریق اطلاع رسانی با همین اپلیکیشن رایگان در روز اول کل تیراژ کتاب خود را به
فروش برسانید! این در حالی است که رقیبان شما با صرف هزینه های کلان ماه ها درگیر فروش کتاب های خود هستند.
با همین مثال ساده اهمیت داشتن یک برنامه موبایلی رایگان با قابلیت به روزرسانی برای همه کسب وکارها مشخص می شود. هرچند شما می توانید این کار را در کانال ها یا گروه های تلگرامی یا اینستاگرام نیز انجام دهید ولی بدون شک وجود یک اپلیکیشن اختصاصی با نام و برند شما قطعاً مزایای بسیار بیشتری را برای بازاریابی شما ایجاد خواهد کرد.

منبع : کتاب الکترونیکی 8 ایده کسب درآمد با موبایل - عماد گوگانی

مطالب مرتبط