1 1 1 1 1 میانگین امتیاز 5.00

موسسان نایکی
داستان موفقیت برند نایکی

نایکی که در گذشته به  Blue Ribbon Sports معروف بود توسط فیل نایت و بیل بورن در سال ۱۹۶۴ بنیان نهاده شد. فیل نایت ورزشکار دو و میدانی از پورتلند بود که تحت آموزش های مربی دو و میدانی خود یعنی بیل بورن قرار داشت.

در آن زمان بیل بورن به دنبال روش هایی برای افزایش عملکرد ورزشی دانشجویانش بود و در وقت های آزاد خود به چگونگی بهبود کفش های آنها فکر می کرد.

 

بیل بورن برای بهبود کفش های آنها روش ها مختلفی را به کار گرفت اما این روش ها خیلی موفق نبود. در این زمان فیل نایت دانشجوی بیل بورن  از دانشگاه آستنفورد به فرانسه رفت تا تحصیلاتش را در رشته MBA کامل کند. در آنجا بیل بورن در یک پروژه درسی پیشنهاد تولید کفش در ژاپن را داد که به خرده فروشان کمک می کرد با برندهای آلمانی با کیفیت رقابت کنند.

او تصمیم گرفت خودش کفش ها را از ژاپن وارد کند و در منطقه محلی شان به فروش برساند. او می خواست محموله اولیه اش را به مربی قبلی خود یعنی بیل بورن بفروشد اما این کفش ها توجه بیل بورن را به خود جلب کرد و او تصمیم گرفت شریک فیل نایت شود و به اندازه او در این کار نقش داشته باشد. اگر چه این کسب و کار در ابتدا کُند پیش میرفت اما با فروش سال ۱۹۶۵ آنها به سرمایه ۲۰ هزار دلاری رسیدند.

 

موفقیت نایکی

با پا گرفتن کسب و کارشان آنها تصمیم گرفتند خط تولید کفش های خود را راه اندازی کنند. بعد از سالها تلاش و سختی بالاخره آنها در سال ۱۹۷۱ با تولید کفش های ورزشی سبک وزن لژ دار رشد کردند. آنها کفش های ورزشی خود را برای مسابقات دو و میدانی سال ۱۹۷۲ ایالات متحده رو نمایی کردند.

اولین کفش نایکی 

اولین کفش نایکی

اولین مبلّغ برند نایک استیو پریفونتین بود که در طول زندگی حرفه اش از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ در مجموع هفت رکورد آمریکا را از ۲۰۰۰ متر تا ۴۰۰۰ متر بدست آورده بود. آنها تکنولوژی نایک ایر را در سال ۱۹۷۹ راه اندازی کردند. این سبک جدید باعث شد موقعیت شان به عنوان یک رقیب در برابر رقبای موجود بیشتر تقویت شود. رشدی که نایک در طول این دوره تجربه کرد فوق العاده بود و منجر به عرضه اولیه سهام  عمومی شان در پایان سال ۱۹۸۰ شد. به زودی برندشان برای دوست داران تناسب اندام بسیار محبوب شد. و در سال ۱۹۸۲ آنها مبدل به تامین کننده نامبر وان برای کفش های ورزشی در آمریکا شدند.

 

لوگوی نایکی
لوگوی برند نایکی و شعار 'Just Do It' تبدیل به یک نماد شناخته شده  در خانواده های آمریکایی شد. در سال ۱۹۸۵ آنها قرارداد طراحی کفش برای مایکل جردن که بازیکن ستاره مسابقات NBA بود امضاء کردند.  محبوبیت فزاینده مایکل جردن سبب ثبت رکوردهای جدیدی در فروش نایکی شد. بعد از آن نایکی به سمت طراحی پوشاک و دیگر لوازم ورزشی روی آورد. نایکی قرارداد تامین لوازم ورزشی برای تیم های بین المللی مختلف مثل تیم فوتبال برزیل و تیم فوتبال ساحلی زنان و مردان ایالات متحده را امضاء کرد. در سال ۱۹۹۶ دوباره آنها قرادادی با تایگر وودرز بازیکن گلف محبوب به ازای ۵ میلیون دلار در سال منعقد کردند و این دوران, دوران خوبی از تاریخ نایک بود.  

 

نقاط عطف
نایکی طراحی های جدید کفش های ورزشی فوق العاده خود را حفظ کرد. آنها در سال ۲۰۰۰ Nike Shox را ایجاد کردند که خیلی خوب در سراسر جهان معروف شد. امروزه نایکی یکی از امپراتوری های بزرگ در  ورزش های مختلف مثل تنیس, بیس بال, فوتبال ساحلی, کریکت و دو و میدانی است.


تمایل بیل بورن برای پیدا کردن راه حل های بهتر و نوآوری در کسب و کار فیل نایت باعث به وجود آمدن نایکی که یکی از سودآورترین و معروفترین شرکت های کره زمین است شده است. در سال ۲۰۱۲ درآمد سالانه نایکی بیشتر از ۲۴ میلیارد دلار بود. نایکی در مسیر موفقیت خود شرکت های زیادی خریداری نموده و همچنین بیشتر آنها را به فروش رسانده است. یکی از این شرکت ها Umbro است. در حقیقت نایکی دو زیر مجموعه Converse Inc. و Hurley International را دارد. نایکی حامی مالی چندین بازیکن فوتبال, تنیس و بسکتبال است آنها همچنین خط کفش های ویژه برای ورزشکاران را دارند. کارکنان نایکی بیش از ۴۴ هزار نفر هستند و برندشان به تنهایی حدود ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد. موفقیت نایکی نتیجه نوآوری پایدار و سرمایه گذاری به موقع بوده که باعث سود صدها میلیون دلاری برای نایکی شده است. 

منبع : سایت اسکیل ما