Logo

ایسلکت در گذر زمان ...

پاییز 93
سرم در اینترنت کلاه رفت
زمستان 93
ایده ای برای رتبه بندی سایت های ایرانی به ذهنم رسید
بهار 94
با مجموعه ای برای راه اندازی ایده قرارداد امضا کردم
تابستان 94
نام" ایسلکت" رو پیدا کردیم
پاییز 94
اولین نسخه ایسلکت با جوملا رو نمایی شد
تابستان 95
در 10 ایده برتر اولین دوره استارتاپ دمو فن بازار قرار گرفتیم
پاییز 95
در الکام استارز شرکت کردیم
پاییز 96
در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد مورد توجه واقع شدیم
تابستان 97
تفاهم نامه همکاری با مرکز فناوری اطلاعات و رسانه ها امضا کردیم
پاییز 97
با جشنواره وب و موبایل ایران شروع به همکاری کردیم
بهار 98
بانک اطلاعاتی بیش از 100.000 سایت ایرانی را داشتیم
تابستان 98
ایسلکت دچار مشکل فنی شد
پاییز 99
شروع به طراحی سایت جدید کردیم
زمستان 99
فاز اول ایسلکت به اتمام رسید
بهار 1400
این داستان ادامه دارد...
100,000 + سایت
200 + دسته بندی موضوعی
100 + دسته بندی مکانی
500 + مدیر سایت
1000 + کاربر ثبت نامی

سامانه ایسلکت دقیقا چه خدماتی ارائه میدهد؟

وب یکی از بزرگترین اختراعات در قرن بیستم است و توسعه سریع آن نه تنها کانال تسهیل کننده ارتباطات است بلکه تمام ابعاد زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می دهد. انواع وب سایت ها در حوزه های مختلف، شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها و انجمن ها و .. زندگی اجتماعی و توانایی ارتباط با دیگران در مقیاس بالا را تغییر داده است. در این میان، این سؤال ها مطرح می شود که به کدام وب سایت می توان اعتماد کرد؟ چه وب سایتی خدمات بهتری ارائه می نماید؟ از دید کاربران کدام وبسایت رضایتمندی و محبوبیت بیشتری دارد؟ با این اوصاف وجود یک سامانه مستقل جهت ارزیابی و رتبه بندی وب سایت ها امری ضروری به نظر می آید. سامانه ای مستقل که با همکاری مدیران سایت های ایرانی، متخصصین و صد البته مشارکت کاربران اقدام به ارزیابی و رتبه بندی کمی و کیفی وب سایت های ایرانی نماید .

معرفی سامانه رتبه بندی ایسلکت

ایسلکت اولین و به نوعی تنها سامانه رتبه بندی بومی سایت های ایرانی است، در الگوریتم ایسلکت علاوه بر پارامترهای استاندارد جهانی، با تلاش جوانان و متخصصان دانشگاهی شاخص های دیگری نیز لحاظ شده است که در رتبه بندی سایت ها تاثیر بسزایی دارند.این پارامترها در دو بخش پارامترهای عمومی و پارامترهای اختصاصی بر اساس دسته بندی موضوعی به گونه ای طراحی و ایجاد شده است که علاوه بر کمک به صاحبان وب سایت ها جهت توسعه کسب و کار خود باعث ایجاد سامانه ای راهنما جهت کمک به کاربران ایرانی جهت انتخاب سایت های با کیفیت، بسیار حائز اهمیت می باشد.

اهمیت سامانه ایسلکت در مقایسه با نمونه های بین المللی

الکسا نامی آشنا برای کاربران اینترنتی در سراسر دنیا است که برای اطلاع از میزان محبوبیت و میزان بازدیدکننده سایت ها مورد نظر خود، به آن رجوع می کنند و به راحتی به رتبه جهانی و کشوری آنها دست می یابند. همچنین، رتبه و میزان محبوبیت سایت ها می تواند به لحاظ تجاری نیز هم برای صاحبان آن سایت و هم شرکت ها یا افرادی که به دنبال تبلیغات محصولات یا فعالیت خود هستند، مفید باشد. در ایران نیز تاکنون رتبه هایی که از سایت های مختلف و میزان محبوبیت آنها اعلام شده و میشود، همگی براساس آمارهای ارائه شده در الکسا بوده است. اما گاهاً، پیش می آید که برخی سایت های ارائه شده در الکسا با برخی معیارهای در نظر گرفته شده برای فعالیت آن سایت در یک کشور انطباق ندارد. بنابراین، از آنجا فعالیت سایت ها منطبق با قوانین و معیارهای داخلی هر کشوری علاوه بر رعایت معیارهای جهانی، یکی از ضروریات جلب اعتماد عمومی به فعالیت این قبیل فعالیت ها به خصوص کسب و کارهای اینترنتی است، در نظر گرفتن این معیارها در رتبه بندی سایت های حوزه های مختلف می تواند اعتماد بیشتری را برای استفاده از خدمات آنها در جامعه ایجاد نماید. در واقع، ایجاد یک سامانه رتبه بندی داخلی علاوه بر رتبه بندی های خارجی که از وب سایت ها انجام می گیرد، می تواند به کمک کاربران در ایجاد اعتماد و انتخاب صحیح وب سایت های مورد نظر خود بیاید. در واقع، معیارهایی مانند داشتن نماد اعتماد الکترونیکی وزارت صنعت معدن و تجارت، دارا بودن نماد ساماندهی وزارت ارشاد، دانش بنیان بودن، ای رسانه و حقوقی بودن و .. که از نظر دولت جمهوری اسلامی ایران اعتبار یک کسب و کار در فضای آنلاین است، در سایت های مرجع خارجی مورد نظر قرار نمی گیرد و از طرفی این معیارها برای کاربران ایرانی جهت انتخاب صحیح و مطمئن بسیار مهم هستند.

مشکل حال حاضر بازار :

  1. نبود یک سیستم بومی
  2. عدم وجود سامانه ای جهت رصد میزان رضایتمندی کاربران از خدمات، محصولات و محتوای سایت های ایرانی
  3. عدم وجود یک سامانه جهت راهنمایی کاربران برای انتخاب سایت های باکیفیت ایرانی
  4. الزامی نبودن پارامترهای سطح رضایتمندی کاربران در پروسه اعطای نمادهای دولتی
  5. الزامی نبودن پارامترهای سطح رضایتمندی کاربران با استناد بر حضور در نتایج اول گوگل .
  6. الزامی نبودن پارامترهای سطح رضایتمندی کاربران با استناد بر رتبه الکسا
  7. عدم وجود سامانه ای کارآمد جهت ایجاد ارتباط موثر بین اجزا اکوسیستم استارتاپی کشور
  8. کمتر دیده شدن کسب و کارهای اینترنتی در استان و شهرهای کوچک یا محروم

ایسلکت چه اهدافی را دنبال می کند؟

  1. رتبه بندی سایت های ایرانی بر اساس شاخص های ایرانی و جهانی
  2. ارائه اطلاعات و گزارشات تحلیلی به مدیران سایت ها، صاحبان کسب و کارها، سرمایه گذاران
  3. ارائه ابزارهای مفید جهت معرفی، بازاریابی و تبلیغات به استارتاپ های ایرانی
  4. ایجاد یک راهنما جهت کمک به کاربران برای انتخاب سایت های با کیفیت
  5. ایجاد حس رقابت سالم میان سایت های ایرانی و به تبع آن، افزایش سطح ارائه خدمات رسانی سایت های ایرانی
  6. افزایش سطح رضایتمندی کاربران ایرانی
  7. ارتباط با شرکت ها، صندوق های سرمایه گذاری و دیگر بازیگران اکوسیستم
  8. توسعه بازار و ایجاد شبکه
  9. نمایش پیشرفت ها و دستاورد های شرکت

ارزیابی و رتبه بندی سایت های ایرانی

روش موجود ارزیابی وب سایت ها به طور کلی شامل شاخص های عمومی و شاخص مبتنی بر دسته بندی موضوعی است . شاخص عمومی، شاخص هایی هستند که کلیه ی وب سایت ها را بر اساس یک مجموعه ی ثابت و استاندارد و فارغ از موضوع فعالیت ارزیابی می کنند. شاخص های عمومی بسیار کلی هستند که در کلیه ی وب سایت ها معتبر باشند. شاخص های عمومی شرط لازم اما کافی نیستند، به همین علت جهت بهبود روند ارزیابی و رتبه بندی سایت ها، شاخص هایی مبتنی بر دسته بندی موضوعی مطرح شدند که شاخص های اختصاصی برای هر طبقه بندی از وب سایت ها دارند و وزن برخی شاخص ها در دسته بندی های مختلف از وب سایت ها متفاوت می باشد. گسترش و توسعه سریع اینترنت، انواع گوناگون وب گاه ها ایجاد شده اند . تنوع سایت ها نیاز به ارزیابی شاخص ها به صورت دسته بندی شده دارد . معماری جاری شامل دو دسته ی کلی از شاخص هاست که به دسته ی اول آن شاخص های عمومی اطلاق می شود. شاخص های عمومی ناظر به حداقل هایی هستند که از کلیه سایت های مورد بررسی انتظار می رود که این ویژگی ها را برآورده سازند. دسته ی دومِ شاخص های تدوین شده به شاخص های مبتنی بر دسته بندی موضوعی موسومند که سایت ها با توجه به هدف کسب و کار، محدوده و چارچوب فعالیت و بر اساس خدمات مختلفی که ارائه می دهند یا باید ارائه دهند، توسط آنها مورد بررسی قرار خواهند گرفت. در کار تدوین شاخص ها ، از شاخص ها و تجربیات بین المللی در ارزیابی سایت ها بهره برداری شده است .

شاخص های عمومی

همان طور که مطرح شد ، کلیه ی سایت ها از نظر شاخص های عمومی مورد بررسی قرار می گیرند. این شاخص ها به طور کلی به 8 دسته تقسیم شده اند که در نظر گرفتن این 8 دسته شاخص از کلیه ی سایت ها مورد انتظار است. این 8 دسته کلی شامل: 1 رابط کاربری، 2 فناوری ، 3 امنیت، 4 محتوا، 5 به روزرسانی، 6 دسترس پذیری، 7 مدیریت مخاطب 8 رضایتمندی کاربران 9 پاسداشت خط و زبان پارسی می باشند.

شاخص های مبتنی بر دسته بندی موضوعی

شاخص های مبتنی دسته بندی موضوعی سایت، به ارزیابی خدمات مختلف ارائه شده در سایت می پردازد این شاخص ها به ازای هر موضوع جداگانه محاسبه می شوند .هم اکنون در سامانه ایسلکت سایت ایرانی در بیش از 211 موضوع دسته بندی شده اند.

معرفی تیم :

عباس دانش منش
بنیانگذار و مدیر اجرایی
مهتا شاملو
هم بنیانگذار و مدیر تحقیق و توسعه
محمد جواد رجبلو
مدیر فنی (CTO)
نادر گلباز
مشاور