داستان تخفیفان
نازنین دانشور؛ سایت تخفیفان

نازنین دانشور Nazanin Daneshvar هستم. متولد ۱۶ آذر ۱۳۶۲ در تهران. لیسانس مهندسی نرم‌افزار و فوق‌لیسانس IT از دانشگاه امیرکبیر دارم. حدود ۱۰ سال است که در زمینه تجارت الکترونیک در داخل و خارج از کشور فعالیت می‌کنم.
در سال‌های اخیر به‌عنوان مدیر فنی در آلمان و انگلستان فعالیت داشتم. همیشه به‌دنبال راه‌اندازی کسب‌و‌کاری مستقل بودم. همیشه فکر می‌کردم که در ایران کاری انجام دهم. در آلمان در شرکت Groupon کار می‌کردم و در بخش فنی فعالیت داشتم. ایده راه‌اندازی سیستمی مشابه این شرک، در ایران ذهن مرا مشغول کرده بود. زمانی که کارمند بودم بر این پروژه هم کار می‌کردم که خودم بتوانم سایت مستقلی داشته باشم. 

کارتان را در ایران از چه زمانی شروع کردید؟
مردادماه امسال! سایت تخفیفان ۵ سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است. کار اصلی را با یکی از همکاران آلمانی انجام دادم. کارم نوشتن پروژه‌های تجارت الکترونیک بود. بخش فنی پروژه را خودمان انجام دادیم و فعالیت سایت آغاز شد.  

کار سایت شما چیست؟
فروشندگان در سایت ما محصولات و خدماتشان را با تخفیف ویژه سایت تخفیفان ارائه می‌دهند. مشتریان می‌توانند کوپن تخفیف موردنظرشان را تهیه کرده و سپس از فروشندگان، محصولات را با تخفیف ویژه دریافت کنند. این سیستم برای کاربران کاملا رایگان است. سایت ما در واقع یک سیستم تبلیغات است. شرکای تجاری ما محصولات و خدماتشان را با درصد تخفیف قابل‌توجهی ارائه می‌دهند و از طرف دیگر مشتریان کوپن تخفیف خریداری می‌کنند. اینکار باعث می‌شود که برای شرکای تجاری خود در یک بازه زمانی کوتاه مشتریان زیادی ایجاد کنیم. کاربران با عضو شدن در سایت و وارد کردن آدرس ایمیلشان هر روز از ما پیشنهادهای جدیدی دریافت می‌کنند. سیستم ما هزینه اولیه‌ای برای شرکای تجاری ندارد، بنابرین مورد استقبال قابل‌توجهی قرار گرفته است.  

از چه روش‌هایی برای افزایش ترافیک سایت استفاده کردید؟
اولین کاری که انجام دادیم استفاده از سیستم تبلیغاتی گوگل بود. کلیدواژه‌هایی را انتخاب کردیم تا مردم با جستجوی آنها تبلیغ ما را ببیند و به سایت تخفیفان هدایت شوند. از بنرهای تبلیغاتی نیز استفاده می‌کنیم. انتهای هر ماه نتایج را دقیقا بررسی می‌کنیم تا ببینیم هزینه هر کلیک و کاربر چقدر تمام می‌شود و آیا ادامه یک تبلیغ خاص به‌صرفه است یا خیر.

معمولا کسب‌و‌کارها به یک سایت نوپا اعتماد نمی‌کنند. مذاکرات برای ارائه کوپن‌های تخفیف را چگونه آغاز کردید؟
اولین مذاکره زمانی انجام شد که من در ایران نبودم! یک روز خواهرم با پدرم به رستوران رفته بودند. پدرم مدیر رستوران را صدا کرده بود و سر میزشان توضیح داده بود که ما چنین کاری انجام می‌دهیم! و شما تخفیفی درنظر بگیرید تا ما مشتریانی به رستوران شما بفرستیم. آن مدیر هم استقبال می‌کند و بدون هیچ قراردادی همکاری آغاز می‌شود. سپس از آرایشگاهی که مادرم می‌رفت و عینک‌فروشی که پدرم عینک می‌خرید و … فعالیت آغاز شد. بعد قراردادهایی تنظیم کردیم و کار جدی‌تر شد. خیلی موارد را خودمان بلد نبودیم و با سعی و خطای زیاد کارها را پیش می بردیم. ما سعی کردیم در هر زمینه با برندهای خوب همکاری کنیم.

شروع همکاری با برندهای مطرح چگونه آغاز شد؟ آیا آنها اقدام کردند یا خودتان پیشقدم شدید؟
ما خودمان اقدام کردیم، بارها رفتیم، جلسه گذاشتیم و صحبت کردیم و حتی تعهداتی دادیم تا حاضر به همکاری شوند. آنها هیچکدام پیشقدم نشدند و این تلاش و پی‌گیری خودمان بود که باعث آغاز همکاری شد. البته پس از آغاز همکاری وقتی آنها استقبال مشتریان را دیدند، این همکاری‌ها ادامه پیدا کرد.

تیم شما چند نفر هستند؟
درحال حاضر در تهران ۱۳ نفر هستیم. یکی از همکاران در دفتر مستقر نیست، ولی بقیه در دفترمان فعالیت می‌کنند. البته ۳ نفر هم در کرج فعالیت می‌کنند.

پول به چه کسی پرداخت می‌شود؟ آیا در سایت شما پرداخت می‌شود یا به فروشنده اصلی؟
پرداخت در سایت تخفیفان انجام می‌شود. امکان پرداخت آنلاین هم وجود دارد. مثلا فرض کنید یک رستوران، غذایی را با قیمت ۷۰۰۰ تومان می‌فروشد و این غذا با تخفیف ویژه در سایت تخفیفان با قیمت ۳۰۰۰ تومان ارائه می‌شود. کاربر ۳۰۰۰ تومان را به سایت تخفیفان می‌پردازد و کوپن آن غذا را دریافت می‌کند. سپس به رستوران مراجعه می‌کند و با ارائه آن کوپن از غذا استفاده می‌کند. در رستوران پولی پرداخت نمی‌شود. ما با آن رستوران قرارداد داریم و تسویه‌حساب توسط ما انجام می‌شود.

بسیاری از دوستان می‌گویند اینترنت در ایران کند است و امکان فعالیت اینترنتی و کسب درآمد وجود ندارد. نظر شما چیست؟
این موارد حتما بر کار تاثیر می‌گذارند. مثلا حدود یک ماه پیش مشکلی که در دروازه پرداخت بانک ما پیش آمد باعث شد حدود ۶۰۰ سفارش را از دست بدهیم. ولی با آموزش‌های مرحله به مرحله به مشتریان و کمک به آنها در جهت حل مشکلات تلاش کردیم و روند رو به پیشرفتی در استفاده از اینترنت برای خرید مشاهده می‌شود که جای امیدواری دارد.

نظرتان درباره فعالیت در ایران چیست؟
من در خارج از ایران موقعیتی نسبتا خوب و شغل پایداری داشتم و وقتی برگشتم همه به من می‌گفتند که چرا به ایران برگشتم. دلیلش حس خاصی بود که به من می‌گفت می‌توان در ایران کار خوبی ارائه کرد و نمی‌خواستم تا آخر عمر خودم را ملامت کنم که می‌شد در ایران کسب‌و‌کار موفقی راه‌اندازی کرد و من اینکار را نکردم. الان از موقعیت خودم و بچه‌های تیم راضی هستم و اینجا در شرکت مانند یک خانواده هستیم. همه به یکدیگر کمک می‌کنیم. خوشحالم که توانستیم روحیه خوب و متفاوتی در شرکت ایجاد کردیم.   

یافتن و استخدام افراد مناسبی که توانایی کافی داشته باشند و همچنین مانند یک خانواده باشند کار آسانی نیست. شما چگونه افراد مناسب را پیدا می‌کنید؟
بله یافتن افراد مناسب کار بسیار سختی است. من در کنفرانسی که در دانشگاه تهران برگزار شد صحبت کردم و شرکت خودمان و شرایط را توضیح دادم و دعوت کردم که اگر کسی مایل به همکاری با ما است اعلام کند. فردی که انتخاب می‌شود یک دوره آزمایشی با ما کار می‌کند و سپس برای همکاری طولانی‌مدت تصمیم‌گیری می‌کنیم. نکته مهم‌تر آن است که وقتی فرد مناسبی پیدا می‌کنیم به راحتی رهایش نمی‌کنیم و کاری می‌کنیم که اینجا بماند.

شما هر روز برای اعضای خودتان ایمیل ارسال می‌کنید. میانگین نرخ بازشدن ایمیل‌ها چقدر است؟
البته این موضوع به پیشنهاد آن ایمیل بستگی دارد ولی به‌طور متوسط میزان باز شدن ایمیل‌ها چیزی در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است که با توجه به آمارهایی که از سایت‌های خارجی مشابه داریم، میزان بسیار بالایی است.

آیا برای افزایش نرخ باز شدن ایمیل‌ها کاری انجام داده‌اید؟
البته. میزان باز شدن ایمیل‌ها در ابتدای کار کمتر بود. ما از تست AB استفاده می‌کنیم. یعنی قبل از آنکه ایمیلی را به تمام اعضای سایت ارسال کنیم. دو نسخه مختلف آن ایمیل را یعنی نسخه A و نسخه B را به بخشی از اعضا ارسال می‌کنیم و سپس میزان باز شدن هرکدام را بررسی کنیم. هرکدام از گزینه‌ها که نرخ بازشدن بیشتری داشت به‌عنوان نسخه نهایی انتخاب می‌شود تا برای همه اعضا ارسال شود.

چرا نام سایت «تخفیفان» است؟
تخفیفان ترکیب دو کلمه تخفیف و آن است که کلمه دوم به زبان انگلیسی و به‌معنی روشن است. درواقع معنی نام سایت آن است که تخفیف فعال است و می‌توان از آن استفاده کرد.

چشم‌انداز شما از کارتان چیست؟
من دوست دارم در آینده در ماه هزار مرکز را در ایران معرفی کنیم. ما در حال حاضر در تهران حدود ۶۰ مرکز فروش را معرفی می‌کنیم. می‌خواهیم در تمام شهرهای ایران شعبه داشته باشیم.

شما رقیبانی دارید که خیلی موفق نبوده‌اند، به‌نظر شما مشکل چه بوده است؟
من همیشه گفته‌ام که راز موفقیت در این کسب‌و‌کار صرفا داشتن دانش فنی نیست. نقطه قوت این کار آشنایی کامل با نوع و مدل این کسب‌و‌کار است. اگر مشکل صرفا راه‌اندازی یک سایت باشد که هرکسی می‌تواند با پرداخت مبلغی به یک شرکت، سایتی را راه‌اندازی کند. من سعی کردم ساختار این کسب‌و‌کار را به‌درستی درک کنم تا بتوانم موفق شوم. بحث فنی کار شاید ۱۰ درصد موضوع باشد. ۹۰ درصد باقیمانده عملیات لازم برای رشد کسب‌و‌کار است.

یک روز کاری خوب چگونه می‌گذرد؟
روزی کاری من از رختخواب شروع می‌شود. به‌محض بیدار شدن با موبایلم سفارشات را کنترل می‌کنم. سپس در محل کار، اگر ایمیل‌های تشویق‌کننده‌ای دریافت کرده‌ایم برای بچه‌ها ارسال می‌کنم تا روحیه بهتری داشته باشند. زمانی را به فکر کردن درباره ایده‌های جدید اختصاص می‌دهم و فکر می‌کنم چگونه می‌توانیم از بقیه متمایز باشیم. هر روز هم به خودم قول می‌دهم که ساعت ۶ از محل کارم خارج شوم، ولی معمولا زودتر از ۸ یا ۹ شب این اتفاق نمی‌افتد.

ایده سایت تخفیفان چگونه شکل گرفت؟
(از زبان نازنین دانشور) از انگلستان برگشته بودم و ما در یکی از این خانه‌های کلنگی شهرک غرب زندگی می‌کردیم که مادرم مجبور بود هر دفعه خریدش را سه طبقه از پله‌هایش بکشد بالا. خب ایران که نبودم همه مایحتاجات را از طریق یک سوپرمارکت آنلاین سفارش می‌دادیم که دم در خانه تحویل می‌داد و اتفاقا پروژه آخرمان هم توسعه بستر نرم‌افزاری لازم برای همین سوپرمارکت اینترنتی بود. گفتم خب بگذار همین را راه بیندازیم. اولین دفتر هم یکی از همین اتاق‌های اضافی خانه و میز و صندلی‌های کهنه مادرم بود که تمیز کردیم و سوپرمارکت الکترونیکی زدیم. کسی نمی‌دانست ما فقط یک اتاق و یک کامپیوتر بودیم. طرح ما گسترش محل به محل مبتنی بر خرده‌فروشی همان محل بود اما ناگهان کل کشور ما را شناختند و ظرف یک روز سه هزار سفارش برای ما می‌آمد که عمدتا مواد غذایی بود و نیاز به تحویل فوری داشت. ما آمادگی چنین استقبالی را نداشتیم.» بدین ترتیب پروژه اول او به نام میدونک، اولین سوپر مارکت الکترونیکی در ایران، شکست می‌خورد. اما باعث می‌شود این بار نازنین دانشور با ایده‌ای جدید و حساب‌شده وارد بازار شود، با ایده سایت تخفیفان وی با سرمایه اولیه حدود ۵۰ میلیون تومان کار خویش را آغاز کرد.