1 1 1 1 1 میانگین امتیاز 5.00

پاسخ به اشتباهات درباره اینترنت بانک
شاید برای شما مفید باشد بدانید ..

در ایران ، اینترنت بانکها امکاناتی از قبیل دریافت موجودي به صورت آنلاین ، انتقال وجه بین کلیه حساب ها در بانک ، مشاهده صورتحساب و ... را دراختیار مشتریان هربانک قرار می دهند. همچنین با استفاده از این خدمات ، امکان مسدود نمودن کارت هاي مفقودي یا سرقتی میسر می باشد.

اما برخی از مشتریان بانک ها در استفاده از خدمات اینترنت بانک ها تردید دارند و از زیر استفاده کردن این خدمات شانه خالی می کنند. در این گزارش شما را با 10 اشتباه رایج که مانع استفاده از اینترنت بانک می شود ، آشنا می کنیم .

شماره یک : رمز اینترنت بانک

براي ورود به سامانه اینترنت بانک بانک هاي کشور می بایست رمز اینترنتی جهت ورود به این سامانه را در اختیار داشته باشید. برخی این رمز را با رمز کارت بانک و یا حتی شماره حساب خود اشتباه می گیرند.

براي تهیه رمز اینترنت بانک می بایست به یکی از شعب بانک عامل خود مراجعه کنید و در خواست رمز اینترنتی کنید. خوشبختانه این روزها اغلب بانک ها هنگام افتتاح حساب نحوه استفاده از اینترنت بانک را به مشتریان خود آموزش داده و رمز اینترنت بانک را هم در اختیار ایشان می گذارند .

شماره دو : اشتباه گرفتن خرید اینترنتی و اینترنت بانک

موضوع بعدي خرید و یا پرداخت اینترنتی است .خیلی ها خرید اینترنتی را با اینترنت بانک اشتباه می گیرند. شما با داشتن اینترنت بانک نمی توانید اقدام به خرید اینترنتی کنید و یا پرداخت وجه ( مثل قبوض ... ) را انجام بدهید و براي این کار نیاز به کارت خرید اینترنتی یکی از بانک ها دارید .به عبارتی کارت بانکی شما درصورتی که رمز دوم داشته باشید براي خرید اینترنتی قابل استفاده است .

شماره سه : نگرانی از گم شدن وجه

یکی از نگرانی هاي بسیار رایجی که مانع استفاده افراد از اینترنت بانک می شود این است که نگرانند پولشان در جریان مبادلات بین بانکی گم بشود. اما لازم است بدانید هیچ تراکنشی در سیستم بانکداري الکترونیک مفقود و یا ناپدید نمی گردد. اگر هم به هر دلیل تراکنش شما با موفقیت انجام نگیرد پس از گذشت 48 ساعت وجه به حساب شما باز می گرددو حتی اگر به هر دلیلی این امر هم محقق نشود با کمک شماره پیگیري که بانکتان در اختیار شما می گذارد می توانید روند انتقال وجه را پیگیري نمایید .

شماره چهار : استفاده از اینترنت بانک خطرناك است

عده اي بر این تصورند که استفاده از اینترنت بانک خطرناك است و از لحظه اي که وارد اینترنت خواهند شد دزدان و هکر ها در پی سرقت اموال ایشان هستند.درحالی که اغلب بانک ها سیستم هاي امنیتی پیچیده اي را جهت پیشگیري از سرقت هاي اینترنتی طراحی کرده اند و در صورتی که کاربران کلیه نکات امنیتی را رعایت کنند و رمز خود را در اختیار سایر افراد قرار ندهند امکان سرقت اینترنتی موجودیشان بسیار کمتر از امکان سرقت فیزیکی پولهایشان خواهد بود .

شماره پنج : در صورتی که از اینترنت بانک استفاده کنم حساب پولهایم را از دست می دهم

نگرانی از ولخرجی و خارج شدن حساب و کتاب خرج ها یکی دیگر از نگرانی هایی است که مانع از استفاده افراد از اینترنت بانک می شود. در حالی که به دلیل دقت بالاي محاسبات سیستم بانکی به ویژه اینترنت بانک شما هر لحظه از شبانه روز قادر خواهید بود میزان موجودي خودتان را چک کنید و در خصوص میزان استفاده از پس انداز هایتان تصمیم گیري کنید. به این ترتیب پول کمتري را هدر خواهید داد.

شماره شش : اگر از پرداخت الکترونیک استفاده کنم نمی توانم دیگران را متقاعد به پرداخت کنم

برخی هم از این نگرانند که اگر از پرداخت الکترونیک استفاده کنند به دلیل در اختیار نداشتن قبض رسید بانک قادر نخواهند بود شرکت ها و نهاد ها را متقاعد کنند؛به این ترتیب حتی از پرداخت الکترونیک قبوض هم شانه خالی می کنند ، در حالی که تمامی وجوه انتقال داده شده در این سیستم به دقت ثبت می شود و پیگري پرداخت مبالغ با استفاده از این سیستم حتی از پیگیري شماره پرداخت رسید هاي بانکی هم راحت تر است و همانطور که پیشتر هم اشاره شد هیچ وجهی در این سیستم مفقود نمی گردد .

شماره هفت : بانک در ازاي استفاده از اینترنت بانک کارمزد دریافت می کند

کسر کارمزد از دیگر دغدغه هایی است که سبب می شود افراد براي استفاده از اینترنت بانک و به طور کلی خدمات بانکداري الکترونیک به خود تردید راه بدهند ، درصورتی که نه تنها کارمزدي از آنها کسر نمی شود بلکه اغلب بانک ها براي استفاده مشتریانشان از سیستم اینترنت بانک و یا هر یک از خدمات بانکداري الکترونیک مثل دستگاه هاي  POSجوایزي را هم در نظر گرفته اند .

شماره هشت : اگر چه استفاده از اینترنت بانک در وقت صرفه جویی می کند ، اما اگر مشکلی پیش بیاید باید زمان بیشتري صرف کرد

عده اي هم که نمی توانند سرعت و دقت استفاده از اینترنت بانک و سایرخدمات الکترونیک بانک ها را انکار کنند ، نگران آن هستند که بروز هر مشکلی در پرداخت الکترونیک باعث به هدر رفتن وقت و انرژي آنها شود.

در صورتی که هنگام بروز هر گونه مشکل در هر یک از مراحل بانکداري الکترونیک به حضور فیزیکی مشتري نیازي نیست و اغلب اشکالات احتمالی از طریق استفاده از پشتیبانی تلفنی بانک ها و استفاده از شماره هاي پیگیري که در اختیار مشتریان قرار می گیرد قابل پیگیري است .

شماره نه : اگر پولم اینترنتی سرقت شود دستم هیچ جابند نیست

این تصور غلط سبب می شود که افراد فکر کنند محیط اینترنت یک محیط کاملا باز است که هیچ نظارتی بر آن نیست و در صورتی که هکر ها اموال ایشان را سرقت کنند ، دستشان به هیچ جا بند نیست.

همانطور که پیشتر هم اشاره شد ، اگر هر فردي کلیه نکات امنیتی را رعایت کند ، امکان سرقت اینترنتی بسیار کاهش می یابد .اگر هم خداي ناکرده سرقتی بروز کند پلیس اینترنتی ( فتا ) جهت کمک به هم میهنان راه اندازي شده و این ماموران با استفاده از امکاناتی که به آن دسترسی دارند مثل کد هایی IPکه شماره منحصر به فردي است و براي تمامی کاربران اینترنت وجود دارد می توانند سارقان را شناسایی و دستگیر نمایند .

شماره ده : هنگام استفاده از اینترنت بانک هیچ راهنمایی نیست

برخی با این تصور که وقتی به بانک مراجعه می کنند کارمندان بانک آنها را راهنمایی می کنند و در صورت بروز هر مشکلی راهکار را به آنها ارائه می کنند ترجیح می دهند به بانک مراجعه کنند و از اینترنت یا سایر خدمات الکترونیک استفاده نکنند.

در صورتی که اغلب بانک ها راهنماهاي الکترونیک جامعی را براي استفاده از اینترنت بانک ها فراهم کرده اند و سیستم هاي پشتیبانی ومشاوره آنها هم در اغلب ساعات شبانه روز آمادگی پاسخگویی به تمامی سوالات شما را دارند .