1 1 1 1 1 میانگین امتیاز 5.00

شتاب دهنده استارت آپ
زمینه ساز گسترش استارت آپ ها

مفهوم « شتا بدهنده استارت آپی » یا به طور خلاصه شتا بدهنده ، چند سالی است که وارد واژگان کسب و کار شده است.

اکنون بسیاری از کشور های دنیا که به طور جدی به مساله تجاری سازی فناوری های نو می پردازند، توجه زیادی به راه اندازی شتا بدهنده های استارت آپی نشان می دهند و به همین دلیل است که تعداد این مراکز در سراسر جهان رو به افزایش است، اما یک شتا بدهنده چیست و چه کارکرد هایی دارد؟

 

شتاب دهنده های استارت آپی

شتاب دهنده، مرکزی است که امکان رشد سریع شرکت های نوپای زیر مجموعه خود را فراهم می کند. از آنجا که بیشتر صاحبان ایده های نو از توانایی مالی یا دانش بازاریابی کافی برای گسترش کسب و کار برخوردار نیستند، یک شتاب دهنده مجموعه ای از خدمات نظیر منابع مالی، مشاوره، فناوری های مختلف و فضایی را در یک بازه زمانی تقریبا کوتاه در اختیار استارت آپ ها قرار می دهد. اصلی ترین هدف یک شتاب دهنده، تقویت یک شرکت نوپا و تبدیل آن به شرکتی است که به تن هایی توانایی حضور و رقابت در بازار را دارد.

تاریخچه شکل گیری شتاب دهنده ها

بیش از شش دهه از راه اندازی نخستین مرکز حمایت از شرکت های نوپا در زمینه فناوری می گذرد. این مجموعه های حمایتی در اصطلاح « مرکز رشد » یا « انکوباتور » (Incubator) نام دارد. نخستین مرکز رشد دنیا سال 1959 میلادی با هدف فراهم کردن فضایی مناسب برای کمک به شرکت ها و کسب و کار های نوپا برای رشد و شکوفایی در ایالات متحده تاسیس شد. بعدها در سراسر جهان به منظور دستیابی به اهدافی مشابه مراکزی مشابه راه اندازی شد و شرکت های موفق متعددی نیز از دل آن بیرون آمد. در این میان، علاوه بر بخش خصوصی، برخی دانشگاه ها و نیز نهاد های دولتی نیز به تشکیل چنین مراکزی روی آوردند.

سال 2005 ، یک مجموعه با عملکردی تقریبا متفاوت با انکوباترو های سنتی شکل گرفت. این مجموعه که « وای کامبینیتر » (Y Combinator) نام داشت، برخلاف مراکز رشد سنتی، فقط در بازه زمانی مشخص و کوتاهی به استارت آپ ها خدمات ارائه می کرد. عملکرد این مجموعه به این صورت بود که چند استارت آپ به صورت همزمان وارد این مرکز می شدند و خدمات دریافت می کردند و پس از گذشت چند ماه، از آن خارج می شدند. این در حالی بود که مراکز رشد از نظر دوره زمانی ارائه خدمات به استارت آپ ها بسیار منعطف بودند.

با توجه به تفاوت های اساسی میان مجموعه وای کامبینیتر و انکوباترو های معمول، این ساختار جدید را شتاب دهنده استارت آپی یا به صورت خلاصه شتاب دهنده نامگذاری کردند.

به این ترتیب وای کامبینیتر، نخستین شتاب دهنده استارت آپی جهان لقب گرفت. یکی از تفاوت های این مرکز با انکوباتور های هم دوره خود، این بود که مشاوران حاضر در آن، همگی سابقه درخشانی در زمینه کسب و کار در همان حوزه داشتند. در واقع مشاوره به استارت آپ های حاضر توسط افراد کار بلد ارائه می شد.

ادامه فعالیت وای کامبینیتر و خروج شرکت های موفقی نظیر دراپ باکس (یکی از برترین سامانه های ذخیره فایل در فضای ابری و همزمان سازی آنها) و نیز ایربی آن بی (از برترین سامانه های آنلاین در زمینه گردشگری) از آن، سبب شد گروه های دیگری نیز از این الگو استفاده کرده و به این ترتیب، طی چند سال شمار شتاب دهنده های استارت آپی در دنیا به طور قابل توجهی افزایش یابد.

نحوه عملکرد شتاب دهنده ها

یک شتاب دهنده ابتدا در یک فراخوان عمومی، از صاحبان ایده می خواهد ایده خود و شیوه اجرای مورد نظر را به این مجموعه ارسال کنند، سپس تیم کارشناسان شتاب دهنده طرح های کسب و کار دریافتی را بررسی می کنند. پس از تائید تعداد محدودی از طرح ها از سوی داوران این مراکز که قابلیت اجرا و درآمدزایی دارند، از صاحبان آن ایده و تیم اجرایی آنها خواسته می شود در فضایی که توسط شتاب دهنده فراهم شده مستقر شوند. به این ترتیب استارت آپ ها به فضای اداری و تجهیزات مورد نظر دسترسی داشته و می توانند از مشاوره های ارائه شده در آن استفاده کنند.

کمک های یک شتاب دهنده به استارت آپ ها

بسیاری از استارت آپ ها در شروع کار با مشکل تامین سرمایه لازم برای گسترش کسب و کار خود روبه رو هستند. با این که راه های متعددی برای تامین این سرمایه وجود دارد، اما یکی از بهترین شیوه ها برای دستیابی به منابع مالی مورد نیاز و البته پیشرفت هر چه سریع تر استارت آپ، بهره گیری از مراکز شتاب دهنده است.

استقرار استارت آپ در یک مرکز شتاب دهنده فقط به تامین مالی آن کمک نمی کند. در واقع یک مرکز شتاب دهنده، مجموعه ای از خدمات مختلف را به کسب و کار های نوپای مبتنی بر ایده های جدید ارائه می دهد و همین می تواند روند پیشرفت آنها را شتاب بخشد. در ادامه برخی از مهم ترین مزایای بهره گیری از خدمات یک شتاب دهنده را بررسی می کنیم.

ایجاد ارتباطات سازنده

سیلیکون ولی به دلیل حضور انبوهی از شرکت های موفق و نوپا و در نتیجه تعداد زیادی از افراد نوآور، متخصص و دارای ایده یا تجربیات ارزشمند، قلب فناوری جهان لقب گرفته است. برخی کارشناسان بر این باورند یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت این منطقه، ارتباطات سازنده ای است که بین افراد، حتی از شرکت های رقیب صورت می گیرد. این ارتباطات در نهایت به تبادل تجربیات و پیشرفت همه طرف ها کمک می کند.

برای کار آفرینانی که در سیلیکون ولی حضور ندارند هم ارتباط با افرادی با روحیه و ذهنیت مشابه اهمیت زیادی دارد. در این میان، حضور در یک شتاب دهنده می تواند فرصت ارزشمندی برای این کار باشد.

یکی از خدماتی که شتاب دهنده ها به استارت آپ های زیر مجموعه خود ارائه می کنند، مشاوره در زمینه های مختلف توسط افراد متخصص و صاحب تجربه در همان حوزه است. بسیاری از استارت آپ ها پس از دوره حضور در یک شتاب دهنده، اعلام می کنند اصلی ترین مزیت این تجربه، بهره گیری از نظرات و راهنمایی های مشاوران این مراکز بوده است. به هر حال حضور در یک شتاب دهنده می تواند به شما به عنوان یک فعال استارت آپی برای یافتن دوستان، سرمایه گذاران و حتی شریکانی جدید برای استارت آپ  تان کمک کند.

افزایش دامنه خلاقیت

استارت آپ ها با یک ایده مشخص کار خود را آغاز می کنند، اما بارها اتفاق افتاده یک استارت آپ به محض حضور در یک مرکز شتاب دهنده و آشنایی با افرادی جدید، با جنبه های دیگری از حوزه مورد نظر خود آشنا شده و به این ترتیب زمینه خوبی برای خلاقیت و گسترش ایده اولیه فراهم می شود. شتاب دهنده ها معمولا کارآفرینان زیر مجموعه خود را به خلاقیت بیشتر و شکستن محدودیت های ذهنی پیشین تشویق می کنند. یک شتاب دهنده، تیم استارت آپی را به بررسی بیشتر محصول یا خدمتی که قصد عرضه آن را دارد و تعیین دقیق تر طیف مشتریان، قیمت گذاری منطقی و نیز تعیین درست مسیر پیش رو سوق می دهد.

البته در این میان، انعطاف پذیری صاحب ایده و استارت آپ اهمیت زیادی دارد. با توجه به هر فرد فقط می تواند بخشی از واقعیت های موجود در بازار را مشاهده کند، بهره گیری از تجربیات و دانش افراد متخصص دیگر در یک حوزه مشخص می تواند احتمال موفقیت استارت آپ را افزایش دهد.

تمرین برای جذب سرمایه گذار

یکی از اقداماتی که هر استارت آپ برای گسترش کسب و کار خود باید به انجام برساند، معرفی محصول خود به سرمایه گذاران به منظور جذب منابع مالی مورد نیاز است. در این میان، بیان ویژگی های محصول و آینده درخشان آن به شکلی قانع کننده به سرمایه گذاران اهمیت بسیاری دارد.

متاسفانه بسیاری از صاحبان استارت آپ ها مهارت چندانی در این زمینه ندارند و نمی توانند افراد را به سرمایه گذاری روی استارت آپ خود مجاب کنند.

اما یکی از مزایای شتاب دهنده این است که به استارت آپ های زیر مجموعه خود نحوه درست تعامل با سرمایه گذاران و معرفی محصول را آموزش می دهد. به این ترتیب شانس استارت آپ برای جذب سرمایه مورد نیاز به منظور گسترش کسب و کار خود افزایش می یابد.

تفاوت های مراکز رشد با شتاب دهنده ها

مراکز رشد و شتاب دهنده ها با وجود شباهت های زیاد، از چند نظر با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از تفاوت های این مراکز به نحوه کسب درآمد آنها مربوط می شود. مراکز رشد معمولا درآمد خود را از طریق اجاره مکان یا حق الزحمه برخی خدمات مشاوره ای دریافت می کنند (البته مراکز رشد دولتی که از اعتبارات بودجه عمومی استفاده می کنند شاید چندان به این شیوه درآمدزایی متکی نباشند) در مقابل، شتاب دهنده ها با دریافت بخشی از سهام استارت آپی که به مجموعه خود می پذیرند و سودآوری شرکت مذکور در آینده، کسب درآمد می کنند.

تفاوت دیگر میان مراکز رشد و شتاب دهنده ها در ماهیت حوزه کسب و کار استارت آپ پذیرفته شده است. مراکز رشد بیشتر از استارت آپ هایی که ابتدا توان رقابت در بازار پر رقابت موجود را ندارند حمایت می کنند، در حالی که شتاب دهنده ها از همان ابتدا، استارت آپ هایی را بر می گزینند که به صورت بالقوه می توانند نقش پررنگی در بازار داشته باشند و ابتدای کار فقط نیاز به حمایت مالی و فکری دارند.

سومین تفاوت اساسی میان این دو مرکز نیز به زمان استقرار استارت آپ در آنها مربوط می شود. مراکز رشد معمولا در زمینه زمان میزبانی از استارت آپ بسیار منعطف بوده و محدودیتی در این زمینه ندارند، در حالی که در شتاب دهنده ها، چند استارت آپ به صورت همزمان وارد دوره شده و همزمان از آن خارج می شوند. این دوره های حضور بسیار کوتاه بوده و برای نمونه فقط برای بازه ای سه ماهه است.

چهارمین تفاوت میان مراکز رشد و شتاب دهنده ها به نحوه ارائه خدمات مشاوره ای در آنها مربوط می شود. ارائه مشاوره در زمینه بازاریابی، مشتری یابی و نحوه طراحی محصولی مشتری پسند به صورت انتخابی در مراکز رشد انجام می شود. این در حالی است که این مشاوره ها به شکلی بسیار مدون، پیوسته و نظام مند در شتاب دهنده ها به شرکت های نوپای وارد شده عرضه می شود.