1 1 1 1 1 میانگین امتیاز 4.50

استارت آپ ناجی اقتصاد دانش بنیان
استارت آپ ها
این روزها واژه« استارت آپ » بیش از هر زمان دیگری به گوش می خورد، اما چه منافعی را برای مردم و كشور به همراه دارد؟ شاید خیلی ها با شنیدن واژه  استارت آپ به یاد یك شركت تولیدكننده بازی یا نرم افزار ویژه تلفن همراه بیفتند؛ اما استارت آپ فقط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات محدود نمی شود و حوزه های دیگری مانند مكانیك، الكترونیك، رباتیك و حتی پزشكی را نیز دربرمی گیرد.

حتی بسیاری از شركت های بزرگ دنیا برای تولید محصولات جدید، استارت آپی در دل خود ایجاد می كنند.

شهر هوشمند

دوره اوجگیری استارت آپ ها هر چه زمان می گذرد، بر توانایی افراد برای تولید دانش و فناوری افزوده می شود. گسترده شدن اینترنت و بازارهای آنلاین سبب شده حجم زیادی از محصولات مجازی نظیر نرم افزار تا انواع خدمات آنلاین به مردم عرضه شود. براساس برخی تخمین ها، هر سال میلیون ها استارت آپ در دنیا شكل می گیرد.

اگر سابقه بسیاری از این محصولات به ویژه نمونه های موفق را بررسی كنیم، به این نتیجه می رسیم كه خیلی از آنها توسط جوانانی بدون سرمایه مالی كه از خلاقیت و البته دانش تخصصی (نظیر برنامه نویسی) برخوردار بودند، طراحی شده است. خلاصه این که دیگر برای تولید ارزش در جامعه، ابتدای راه نیازی به سرمایه آنچنانی نیست.

استارت آپ، كلید اقتصاد پویا

خوشبختانه در چند سال اخیر، مراكز متعددی در كشورمان برای حمایت از استارت آپ ها تاسیس شده و مقررات خوبی نیز برای كمك به رشد آنها تدوین شده است، اما چرا استارت آپ ها این قدر اهمیت دارند؟

توجه به استارت آپ ها از چند جهت می تواند سودمند باشد. نخست این که كسب و كارهای نوپا می تواند زمینه اشتغال را به ویژه برای نسل جوان تحصیل كرده كشورمان فراهم كند.

نیما نورمحمدی، بنیانگذار و مدیر سایت پونیشا، اشتغالزایی شكل گرفته از طریق استارت آپ ها را برای جامعه بسیار سودمند می داند و می گوید: « استارت آپ ها، قابلیت بسیار خوبی برای اشتغالزایی در كشور به شمار می روند. وقتی چند نفر یك استارت آپ را برای عملی كردن ایده ای خلاقانه ایجاد می كنند، ن هتنها زمینه كسب و كاری را برای خود فراهم می كنند، بلكه در صورت گسترش كار می توانند زمینه اشتغال افراد دیگر را هم فراهم كنند. در واقع استارت آپ ها زمینه ای را برای رشد افراد در كنار هم فراهم می كنند. »

نیما نورمحمدی در ادامه به آمار اقتصادی كشورهای توسعه یافته دنیا اشاره می كند كه در آن، همین شركت های نوپا حجم قابل توجهی از اشتغال را به خود اختصاص داده اند.

از سویی دیگر، استارت آپ ها به دلیل ماهیت دانش بنیان خود، ارزش افزوده به مراتب بیشتری را نسبت به شركت های سنتی به همراه دارند كه این در نهایت به سود صاحبان این كسب و كارها و البته كشور تمام می شود.

میلاد صابری ، بنیانگذار سایت « كاربانك » و نماینده استارت آپ گرایند جهانی در تهران بر این باور است كه گسترش استارت آپ ها می تواند حتی برای مردم عادی نیز سازنده باشد : « یكی از دلایل سرمایه گذاری عموم روی كالاهای تورمزا در بازار (مانند طلا، ارز، مسكن و...) اطلاع نداشتن از امكان سرمایه گذاری در دیگر موقعیت هاست. وجود استارت آپ ها امكانی برای سرمایه گذاری برای شركت ها یا افراد سرمایه گذار فراهم می كند و قطعا با به وجود آمدن شركت های موفق در آینده و ورود این قبیل شرکت ها به بازار عمومی مانند بورس، راهی جدید برای سرمایه گذاری به وجود می آورد » با این وجود ، میلاد صابری بر این باور است كه در موقعیت كنونی با وضعیت ایده آل فاصله زیادی داریم. »

یكی از جنبه های بسیار ارزشمند استارت آپ ها، تاثیرات مثبت آن بر محیط زیست است. امروزه بسیاری از شركت های برتر دنیا، با تولید فناوری و ارائه خدمات به درآمدهایی نجومی دست می یابند و به همین دلیل آنها را صنایع « بدون دودكش و آلایندگی » هم می نامند.

راهی پرفراز و نشیب

با این حال، نباید چشم را روی واقعیت های دنیای استارت آپی بست. آمارهای معتبر جهانی نشان می دهد از هر ده استارت آپ، 9 تای آنها شكست می خورند. جالب اینجاست كه این احتمال بالای شكست حتی در مناطقی نظیر سیلیكون ولى كه قلب فناوری دیجیتال جهان است هم وجود دارد.

احمدرضا مسرور، از فعالان جامعه كارآفرینی و موسس چند استارت آپ، بر این باور است كه ناآشنایی جوانان موسس استارت آپ ها، یكی از موانع گسترش آنهاست  : « استارت آپ ها معمولا توسط كارآفرینان جوان رشته های علوم مهندسی شكل می گیرد. این كارآفرینان از نظر مهارت های كسب و كار نظیر مدیریت نیروی انسانی، مذاكره و حقوق تجارت تجربه و دانش كافی ندارند كه همین موضوع برای آنها مشكل ساز می شود. »

مراكز رشد و شتاب دهنده

تاكنون راهكارهای گوناگونی برای افزایش احتمال موفقیت یك استارت آپ ارائه شده است. مراكز رشد و شتاب دهنده یكی از مراكزی است كه می تواند به رشد متوازن یك استارت آپ كمك كنند. حمیدرضا مسرور كه خودش بنیانگذار شتا بدهنده ای به نام « دیموند » است، در توضیح دلیل اهمیت شتاب دهنده ها می گوید : « وجود موسساتی نظیر شتاب دهنده ها و مراكز رشد اهمیت زیادی در گسترش استارت آپ ها و موفقیت آنها دارد. این مراكز با تامین فضای اداری، دسترسی به اینترنت، آموزش مهارت های لازم در كسب و كار، مشاوره و نیز تامین سرمایه اولیه، كارآفرینان را در مسیر پیشرو یاری می كنند. »

گفتنی است اكنون در ایران، پارك های علم و فناوری، برخی دانشگاه ها و چند مركز خصوصی شتاب دهنده فعال هستند كه هدفشان فراهم كردن زمینه پیشرفت استارت آپ هاست.

ارتباطات انسانی

رمز موفقیت استارت آپ ها

ارتباطات انسانی نقش كلیدی در پیشرفت و موفقیت یك كسب وكار دانش بنیان دارد. ارتباط با افراد دیگر از یك سو سبب می شود صاحب ایده بتواند افراد مكمل تیم (مانند برنامه نویس، گرافیست و...) را شناسایی كند و تیمی هماهنگ تشكیل دهد. از سویی دیگر، ارتباطات انسانی اهمیت زیادی در ارزیابی میزان اقبال جامعه و مشتریان به محصول عرضه شده و در نهایت بازاریابی برای آن دارد. افزون بر این، آشنایی با تجربیات فردی و حتی شكست های صاحبان كسب وكار و استفاده از آنها به عنوان راهنما می تواند جلوی تكرار اشتباه های رایج در مسیر توسعه كسب وكار را بگیرد.

نقش ارتباطات موثر انسانی آنقدر پررنگ است كه برخی كارشناسان، یكی از رموز موفق سیلیكون ولی را فضای دوستانه موجود بین كاركنان شركت های مختلف و حتی رقیب می دانند. به همین دلیل است كه در چند سال اخیر، ایجاد زمینه ای برای شكل گیری و تقویت این روابط انسانی بین صاحبان استارت آپ ها و حتی صاحبان ایده و مهارت به شدت مورد توجه قرار گرفته است. یكی از مهمترین رویدادهای جهانی كه به این امر اختصاص دارد و اتفاقا از سیلیكون ولی آغاز شده « استارت آپ گرایند » نام دارد.

استارت آپ گرایند یك رویداد استارت آپی است كه هر ماه در شهرهای مختلف جهان برگزار می شود. در حال حاضر 175 شهر در 70 كشور این رویداد جهانی را برگزار می كنند. در ایران نیز استارت آپ گرایند تهران از چند ماه پیش كار خود را آغاز كرد و پس از مدتی، شهرهای مختلفی نظیر اصفهان، شیراز، اراك و چند شهر دیگر نیز به این فهرست اضافه شد. روند برگزاری استارت آپ گرایند به این صورت است كه ابتدا و انتهای برنامه، فرصتی 30 دقیقه ای به شركت كنندگان برای آشنایی با هم داده می شود. سپس به بخش « شبكه سازی » و اصلی رویداد یعنی سخنرانی یك كارآفرین موفق می رسیم. در این بخش، كارآفرین موفق دعوت شده از مسیری كه پیموده، درس هایی كه آموخته و مسیر پیشرو صحبت می كند و شركت كنندگان می توانند پرسش های خود را مطرح كنند.

بسیاری از صاحبان ایده های خلاق، جوانان درسخوان و درونگرایی هستند كه در بسیاری از موارد علاقه ای به رویارویی با غریبه ها و صحبت با آنها ندارند یا ترجیح می دهند از ابزارهای نوینی همچون ایمیل یا حتی تماس تلفنی برای این كار استفاده كنند. با وجود این شاید هیچ چیز همچون تماس رودررو نتواند موجب اعتمادسازی شود كه كلید تعاملات بیشتر است.

به هر حال، استارت آپ گرایند جهانی، رسالت خود را الهام بخشی به صاحبان ایده و كسب وكارهای نوپا برای تلاش و خلاقیت بیشتر تعریف كرده است. اگرچه برای قضاوت در مورد میزان عملی شدن این رسالت استارت آپ گرایند زود است، اما شاید این رویداد و رویدادهایی اینچنینی بتواند جرقه شكل گیری تحولاتی ارزشمند در آینده باشد.