1 1 1 1 1 میانگین امتیاز 4.00

سفارش غذا یا سرآشپز
به قول معروف، آش با جاش
برای شام به جای سفارش غذا از بیرون می توانید آشپز سفارش دهید! این معرفی كوتاهی از استارت آپ جدیدی به نام   ChefXChange  است كه توسط دو جوان عرب راه اندازی شده است. با این سرویس مردم می توانند به یك پلتفرم آنلاین مراجعه كنند، آشپزها و غذاهایی را كه می توانند بپزند مشاهده كنند و در نهایت از یك آشپز وقت بگیرند تا به خانه شان بیاید و برایشان غذا درست كند.

با ثبت سفارش، كاربر دیگر نگران مواد اولیه لازم نیست ؛ زیرا آشپز مواد لازم برای غذایی را كه می خواهد درست كند، همراه خود می آورد. حتی وقتی كارش تمام شد ظرف ها را هم می شوید و بدون ریخت و پاش غذایی خوشمزه درست می كند. این استارت آپ، پایانی برای دورانی است كه فقط خانواده های اشرافی یا ثروتمند آشپز اختصاصی داشتند. در این مقاله داستان تولد این استارت آپ را از زبان یكی از موسسانش، كارل نعیم می خوانید.

دمكراسی برای آشپز خصوصی

كارل نعیم كه همراه دوستش یكی از موسس های این ایده است، می گوید: « چف اكسچینج » زمانی ایده به ذهنش رسیده كه لذت با هم بودن و هم صحبتی با مهمان هایش به دلیل آشپزی از او گرفته شده است. او می گوید : « دوست داشتم مهمان به خانه مان بیاید، اما وقتی می آمدند نمی توانستم زیاد پیش شان باشم؛ چون بیشتر در آشپزخانه بودم.

البته آشپزی ام هم خوب نبود و تجربه این كار را نداشتم، اما باید چیزی درست می كردم. با این وضع آماده كردن یك غذای معمولی كلی وقت از من می گرفت، در حالی كه غذای خوبی هم از آب در نمی آمد. خیلی وقت ها پیش می آمد كه می خواستم غذایی درست كنم، اما یخچال را كه باز می كردم تازه متوجه می شدم مواد مورد نیاز را یا نداریمی ا كم است . »

كارل و شریكش شش سال پیش در كلاسی كه در دانشكده تجارت لندن برای دوره MBA در حال برگزاری بود، با یكدیگر آشنا می شوند. اوایل سال 2013 كارل جشنی برگزار می كند و تمام تلاشش را به كار می گیرد تا همه چیز خوب پیش برود « آن موقع تازه از سرویس Airbnb استفاده می كردیم . با این سایت می توان در هر جای دنیا اتاق و جا كرایه كرد. »

همانجا بود كه من و دوستم گفتیم چقدر خوب می شود بتوانیم درآمد بالاتری داشته باشیم و با آدم های بیشتری آشنا شویم. به این فكر رسیدیم كه غذا ابزار بسیار خوبی است تا افراد با یكدیگر آشنا بشوند. آدم ها از طریق غذا فارغ از فرهنگ و زبان می توانند با هم ارتباط برقرار كنند و آشنا شوند.

من و شریكم به غذایمان اهمیت می دهیم و به این نتیجه رسیدیم مدل كسب و كاری همچون Airbnb برای غذا جواب می دهد. بنابراین تصمیم گرفتیم پلتفرمی درست كنیم تا هر كس بتواند با كمترین مهارت آشپزی، به بهترین شكل از مهمان خود پذیرایی كند. آنجا بود كه چف اكسچینج متولد شد .»

كارل و شریكش بر این باورند كه با چف اكسچینج هر شخصی می تواند یك آشپز خصوصی داشته باشد. همچنین این دو دوست می گویند می توان از مدل های تجاری Uber و Airbnb برای این سرویس استفاده كرد.

پخش تراكت برای استارت آپ

این دو شریك جوان می گویند این سرویس شرایطی برد  برد برای آشپزها و علاقه مندان غذا و آشپزی است. كاربران اكنون می توانند با آسایش از طریق اینترنت غذای خانگی دلخواهشان را بخورند و آشپزها نیز با فراغ بال و مستقل كار كنند. آشپزهای عضو این سیستم دیگر مجبور نیستند در یك رستوران استخدام شوند.

چف اكسچینج با سرمایه شخصی موسسانش ایجاد شده و مدل تجاری آن این گونه است كه از هزینه پرداختی توسط كاربر 15 درصد حق كمیسیون دریافت می كند ؛ بنابراین آشپز و كاربر كاملا رایگان در این سایت ثبت نام می كنند. كارل نعیم در پاسخ به پرسشی درباره بازگشت سرمایه و سودشان سكوت می كند و می گوید: ترجیح می دهیم در این مورد صحبتی به میان نیاوریم، زیرا هنوز زود است.

ایده كارل و شریكش یك سال پیش روزهای سختی را پشت سر گذاشت. این استارت آپ آن زمان از یك مركز شتا بدهنده اسپانیایی كه از استارت آپ های مربوط به غذا حمایت می كند، پس از یك سال كار بیرون آمد. كار با سرمایه شخصی آغاز شد، ولی كارل و شریكش خیلی زود پی بردند در بخش بازاریابی و دانش فنی ضعف دارند و همه چیز پول نیست. با توجه به این موضوع هر دو شروع كردند به مطالعه كتاب های بازاریابی.

چند ماه پیش از این كه این استارت آپ از مركز شتابدهی خارج شود، به صورت آزمایشی با 55 سرآشپز و 50 كاربر آغاز به كار كرد كه رقم نسبتا خوبی برای شروع بود. در این زمان براساس نظرات كاربران سه بار ساختار سایت عوض شد و كاربران نشان دادند جزئیات برایشان اهمیت دارد.

« آشپزها به نوعی هنرمند هستند و معمولا آی تی سنخیتی با كارشان ندارد. » این جمله را كارل می گوید و اینطور صحبتش را كامل می كند كه با بودجه كمی كه در اختیار داشتند شبكه های اجتماعی و كمك گرفتن از بلاگرهایی كه درباره غذا می نویسند، برایشان بسیار موثر بوده است. كارل می گوید حتی بعضی وقت ها مجبور شده اند تراكت در برخی نقاط شهر و برج های بزرگ پخش كنند.

برای پیشرفت پروژه این دو شریك مجبور می شوند به راه های گوناگونی متوسل شوند. كارل می گوید برخی اوقات به عنوان آشپز به خانه كاربران می رفتیم و از نزدیك كار را خودمان تجربه می كردیم تا زیر و بم آن دستمان بیاید.

استقامت مهم تر از تجربه

كارل می گوید غیر از یك شریك خوب برای آغاز یك استارت آپ كه بتوان رویش حساب كرد، به افراد خوبی هم نیاز است ؛ كسانی كه استعدادهای كلیدی دارند. او ادامه می دهد : « منظورم از استعداد كلیدی ، افراد باتجربه نیست، بلكه آدم هایی است كه به اندازه كافی انرژی و انگیزه ساختن یك چیز نو را داشته باشند. به این ترتیب نیروهای باتجربه برای چنین كاری آنچنان اهمیتی ندارند، بلكه مقاومت و پایداری مهم است.

برای استارت آپ مان آدم های باتجربه ای استخدام كردیم، اما پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم این افراد مناسب موقعیت فعلی شركت مان نیستند و برای پنج سال آینده شركت مناسب اند. زیرا نیروی باتجربه دیگر شور و شوق و انگیزه جوان ترها برای جنگیدن در یك استارت آپ را ندارد.»

در حال حاضر این استارت آپ در لندن و واشنگتن دی.سی سرویس دهی می كند و به تازگی در بیروت نیز آغاز به كار كرده و دفتر اصلی آن در دبی است. با این كه چف اكسچینج نیازی به تجهیزات فیزیكی در شهرها ندارد، اما به افرادی نیاز است تا كارهایی را از راه دور انجام دهند. كارل در پاسخ به این پرسش كه چگونه كارشان را در شهرهای گوناگون مدیریت می كنند، می گوید : « ما با فرهنگ های گوناگونی روبه رو هستیم كه روش های مختلفی برای مدیریت می طلبد.

ما سعی كردیم با روش استارت آپ ناب كه بر پایه آزمایش های سریع و یادگیری از روش های پیاده شده استوار است، كار را جلو ببریم. در حال حاضر این پلتفرم 300 سرآشپز و 500 كاربر فعال دارد و دنبال این است تا دو میلیون دلار سرمایه تا پایان سال میلادی جذب كند.»

سرمایه جمع آوری شده برای بازاریابی، تجربه كاربری  (UX) بهتر برای وبسایت و اپلیكیشن در دست ساخت و استخدام نیروهای موثر برای شركت صرف خواهد شد. كارل و شریكش قصد دارند حضورشان را در بازارهای فعلی همچون امارات متحده عربی، بریتانیا، واشنگتن دی.سی و لبنان تقویت كنند و به فكر نقاط دیگری از دنیا همچون خاورمیانه، آسیا و آمریكای لاتین هستند. موسسان چف اكسچینج همچنین به دنبال شهرهایی با سرانه تولید ناخالص داخلی بالاتر از حد عادی هستند و در معیارهایشان ترافیك و فرهنگ غذایی مردم را نیز مد نظر قرار می دهند.

انتخاب آشپز برای مهمانی ها

برای استفاده از این سرویس كاربر نخست باید ثبت نام كند و می تواند بر اساس آشپز، منوی غذاهای موجود، مكان و تاریخ احتمالی را جست و جو كند. با پیدا كردن آشپز مورد نظر، كاربر می تواند به صورت مستقیم به وی پیغام بدهد و منوی او را انتخاب كند. پس از این كاربر به صورت آنلاین هزینه را پرداخت كرده و آشپز نیز درخواست را تائید می كند و ایمیلی برای هر دو طرف ارسال می شود.

سپس در تاریخ مقرر آشپز همراه مواد لازم برای طبخ غذا در خانه فرد سفارش دهنده حاضر می شود و شست و شوی ظروف و نظافت فضای كار نیز به عهده اوست. پس از 24 ساعت آشپز و درخواست دهنده ایمیلی دریافت می كنند كه از آنها خواسته می شود به یكدیگر نمره بدهند. این نمره ها در سیستم نظرسنجی چف اكسچینج ذخیره می شود.

پس از این كه هر آشپز در این سایت پروفایل ساخت، تیم چف اكسچینج آن را بررسی كرده و با آشپز مصاحبه می كند. اگر آشپزی دو بار نظر منفی بگیرد، توسط سایت بررسی و حسابش غیرفعال می شود.